Παρασκευή, 21 Μαΐου 2010

ΠΕΜΠΤΗ 27/5

Η κινηματογραφική λέσχη ιονίου πανεπιστημίου παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στον ιαπωνικό κιν/φο.



Πέμπτη 6/5: Woman in the Dunes (1964), του Hiroshi Teshigahara

Πέμπτη 13/5: Ugetsu Monogatari (1953), του Kenzi Mizoguchi

Πέμπτη 20/5: Silent Duel (1949), του Akira Kurosawa

Πέμπτη 27/5: Diary of a Shinjuku Thief (1969), του Nagisha Osima

Πέμπτη 3/6: Tetsuo (1989), του Shinya Tsukamoto



Το αφιέρωμα αποσκοπεί στην παρουσίαση διαφορετικών στάσεων και αντιλήψεων που έχουν διαμορφώσει το κινηματογραφικό πεδίο της Ιαπωνίας. Κάθε ένας από τους διαφορετικούς σκηνοθέτες που παρουσιάζονται στο αφιέρωμα έχει χτίσει μια προσωπική
προσέγγιση τόσο στην οπτική του μέσου, αλλά και στη ζωή, η οποία αντανακλάται στην εκάστοτε ταινία.


Ο Ναγκίσα Οσίμα έχει καθιερωθεί ως "απαγορευμένος" σκηνοθέτης εξαιτίας των πολιτικών του πεποιθήσεων, αλλά κυρίως για το έντονο ερωτικό στοιχείο, το οποίο προσεγγίζει με μια μοναδική αμεσότητα. Θέματα που τον έχουν απασχολήσει επανηλημένα στις  ταινίες του είναι τα ήθη και η εγκληματικότητα, με έμφαση στα σεξουαλικά ήθη. Επιχειρεί να εξαλήψει τα όρια μεταξύ πορνογραφίας και κινηματογράφου. Σύμφωνα με τον ίδιο "η αισχρότητα και η ανηθικότητα δεν υπάρχει σε ό,τι δείχνεται. Όταν αισθάνεσαι πως σου παρουσιάστηκε, δείχτηκε αυτό που επιθυμούσες να δεις, η αισχρότητα εκπίπτει, καταστρέφεται εκ των πραγμάτων μαζί με τα ταμπού και μια διαδικασία απελευθέρωσης γεννιέται" (Θόδωρος Σούμας. Κινηματογράφος και σεξουαλικότητα/ ερωτισμός). Κατά τα άλλα...
        Ο Όσιμα γεννήθηκε στις 31 Μαρτίου 1932. Σπούδασε Νομικά και αργότερα εργάστηκε στα Ofuna Studios ως βοηθός σκηνοθέτη. Το 1959, έχοντας ήδη γυρίσει αρκετές ταινίες μικρού μήκους, ολοκλήρωσε το πρώτο μεγάλου μήκους φιλμ με τίτλο Α Town of Love and Hope. Η βιαιότητα της τελευταίας σκηνής προκάλεσε σκάνδαλο και η ταινία προβλήθηκε μόνο σε συνοικιακές αίθουσες. Το 1960 ο Όσιμα σκηνοθετεί το Naked Youth, ρίχνοντας φως στην παρακμή της σύγχρονης κοινωνίας. Η ταινία The Sun’s Burial γίνεται το έμβλημα του Γιαπωνέζικου ‘Νέου Κύματος’, ενώ στο Night and Fog in Japan καταγράφει τη ταραγμένη περίοδο της Ιαπωνίας. Και η προβολή της απαγορεύεται μετά από τέσσερις ημέρες, λόγω της δολοφονίας του αρχηγού του σοσιαλιστικού κινήματος.  Ο Όσιμα εγκαταλείπει το Σοσίκου και με την ηθοποιό και σύζυγό του, Ακίκο Κογιάμα, ιδρύει την εταιρεία παραγωγής Sozosha, που σημαίνει «δημιουργία». Στη συνέχεια γυρίζει την πρώτη του ιστορική ταινία (The Revolutionary) και μία σειρά από τηλεοπτικά ντοκυμαντέρ. Το 1965 επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη (The Pleasures of the Flesh, Death by Hanging, Η Τελετή). To 1976 η Αυτοκρατορία των Αισθήσεων, η πιο προκλητική ερωτική ταινία του σκηνοθέτη, αφού αντιμετώπισε προβλήματα με τις λογοκρισίες διάφορων χωρών, διχάζει τους κριτικούς και ενθουσιάζει το ευρωπαϊκό κοινό. Δύο χρόνια αργότερα, η Αυτοκρατορία του Πάθους χαρίζει στον Όσιμα το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών.


ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΚΛΕΦΤΗ/ Diary of a Shinjuku Thief (1969), του Ναγκίσα Οσίμα

Η ταινία είναι μια από τις έξι που προηγήθηκαν της "Αυτοκρατορίας των αισθήσεων" και στις οποίες ο Οσίμα μελετάει τη σεξουαλικότητα.
Επικεντρώνεται γύρω από τον Birdie, ένα νεαρό κλέφτη βιβλίων, τον οποίο πιάνει μια γυναίκα, η Umeko. Στην πορεία η σχέση τους αποκτά ερωτικές διαστάσεις και τελικά αρχίζουν να κλέβουν βιβλία μαζί. Η ταινία που ξεκινάει ως ασπρόμαυρη, μετατρέπεται σε μια πανδαισία χρώματος, μουσικής, σεξ και σουρεαλισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου